Pap en Mam welkom in Gambia!!! - Reisverslag uit Bakau, Gambia van Laura Reijm - WaarBenJij.nu Pap en Mam welkom in Gambia!!! - Reisverslag uit Bakau, Gambia van Laura Reijm - WaarBenJij.nu

Pap en Mam welkom in Gambia!!!

Blijf op de hoogte en volg Laura

23 December 2013 | Gambia, Bakau

Ondanks dat het op dit moment drukke dagen zijn, hoogste tijd voor een verslag.
December, wat een groot verschil is dat in Nederland en hier, elke dag als ik op de kalender kijk en probeer te realiseren dat het December is kan ik het weer niet bevatten..
Maar goed op dit moment hebben we het veel te druk om over zulke dingen na te denken, namelijk paps en mams zijn in Gambia!!:)

Vorige week woensdag 18 december was het zover, Pap en Mam die al bijna waren vergeten hoe een vliegtuig er van binnen uitziet en dus al jaren geen ‘groot’ tripje hadden gemaakt reisden af naar het verre Gambia..:)
Ze zouden netjes met een transfer van het vliegveld naar hun hotel worden gebracht, want tjah wij moeten werken en kunnen natuurlijk geen dagje vrij krijgen voor zoiets... AHUM..
Dus wij op naar het vliegveld, het spandoek weer uit de kast gehaald: ‘ Papa & Mama welkom in GAMBIA’ ballonen tevoor schijn gehaald en daar stonden we dan weer als twee witte meisjes tussen allemaal onbegrijpende Gambianen..
Het was natuurlijk een heeeel fijn weerzien en grote verrassing dat we daar stonden.. De camera ploeg was er natuurlijk ook weer bij om weer een mooie opname van Hello Goodbye te maken.
In het hotel werden de koffers opgemaakt en werd ik zeer verrast met wat daar allemaal voor mij uit kwam zetten, iedereen super bedankt voor de kaartjes, cadeautjes, filmpjes etc.!!!

De dagen erna had ik geen rust in m’n kont en ben ik al snel het kantoor van NaNA ontvlugt om ze gezelschap te houden en ze van alles te laten zien.. Ze moesten even inkomen, maar paps had de smaak al snel te maken, met z’n zeer gebrekkige engels kan hij toch een hoop gambiaanse vrienden maken en heeftie de tijd van z’n leven.. Ze kijken ook hun ogen uit op straat en zien genoeg, aapjes kijken, een dagje vissen op de rivier, krokedillen aaien drukke dagen achter de rug..
Vandaag zijn wij weer op kantoor en maken hun een typisch toeristentripje een beetje het land in..
We genieten nog even van hun gezelschap en helaas moeten we dan woensdag weer gedag zeggen, zeer jammer natuurlijk, maar 1 troost over 5 weken staan we zelf alweer op het vliegveld om Gambia gedag te zeggen, dus voor we het weten zijn we alweer thuis...

Voordat m’n ouders kwamen hebben we verder niet veel meegemaakt..
Sint hebben we enorm uitbundig gevierd met een filmpje kijken na het werk en om half 9 viel ik al in slaap, duuuuuus...:) Maar ach zolang je het maar niet doorheb dat in Nederland iedereen flink aan de pepernoten zat enzo was het eigenlijk prima te verdragen..

Na de sint, kwam de kerstsfeer hier dan wel een klein beetje, we hebben zelfs een kerstboom gespot, fantastisch moment natuurlijk!;)
Ook hebben we ontdekt dat ze hier ook oliebollen verkopen, pancakes genaamd. Geen tijdelijk product in December maar gewoon een snack die ze het hele jaar door eten, voor ons toch wel bijzonder dat je voor 1 Dalasi, wat 2 eurocent is, een kleine oliebol kon kopen, en het smaakte prima!:)
Tweede kerstdag hopen we met collega’s te vieren, ben benieuwd hoe ze het hier uitpakken. Kerst wordt hier wel echt als het feest van de christenen gezien en aangezien hier 90% moslim is, wordt het hier heel anders gevierd.. Maar goed het zijn wel twee officieele vrije dagen dus dat is toch weer mooi meegenomen..;)

Owjah alweer even geleden maar, 28 november kwam de Vice-President naar NaNA voor een meeting, ze staat boven NaNA en komt dus elk kwartaal om de stand van zaken te bespreken.. Leuk dat je haar dan ontmoet en ziet, maar het allerleukste was toch wel dat we onszelf later in de Gambiaanse krant terug zagen, aangezien we precies achter haar zaten.. En we schijnen ook weer op tv geweest te zijn, de 4e keer ondertussen al, maar goed aangezien we geen tv hebben, hebben we daar niets van meegekregen.. Mijn carriere hier om een bekende gambiaan te worden is in ieder geval heel wat succesvoller dan m’n carriere als bn’er..;)

Ondertussen gaat het Gambiaans koken ook al heeel wat beter, een collega is langs geweest en heeft ons haarfijn uitgelegd hoe we dat nou precies moesten doen, we hebben het daarna ook al zelf geprobeerd, we moeten nog wel een klein beetje oefenen, maar tegen de tijd dat we weer in Nederland zijn komt dat helemaal goed!:)

Ben hier trouwens wel een flinke pechvogel, na m’n e reader en m’n camera, wilde ook mijn laptop niet meer functioneren zoals het moest.. Maar een gambiaan heeft er uren in gestoken om het vervelende virus of wat het dan ook was weg te halen en alles weer opnieuw installeren.. Was hem natuurlijk zeer dankbaar, en het was nog gratis en voor niets.. Ach sommige Gambianen vallen nog best mee..

Maar goed ik wilde jullie eigenlijk deze blog schrijven om jullie hele fijne feestdagen toe te wensen en alle goeds voor 2014, als het eenmaal nieuwjaar is ben ik zo weer thuis (waar ik eerlijk gezegd nu al best naar uitkijk) de tijd vliegt dus voor ik het weet is het zover...
Ik ga nog lekker genieten van het bezoek van m’n ouders, en de 5 weken die dan nog resteren stellen dan niets meer voor en zal ik nog maar even genieten van de temperaturen hier..:)

Owjah we hebben ons voor een grote uitdaging gesteld, we gaan een nieuwjaarsduik doen! Het grootste aan deze uitdaging is toch wel dat we dit zonder UNOX muts moeten doen, maar goed met een temperatuur van waarschijnlijk 25 a 30 graden hopen we geen longontsteking op te lopen en deze uitdaging toch eens aan te gaan!;)

Nogmaals fijne dagen en tot schrijfse!

Voor degene die nog een kerstgroet van me levende lijve willen zien, kheb een filmpje aan m’n blog toegevoegd....:)

• 23 December 2013 - 11:17

Jantine:

Soow wat een helden... een nieuwjaarsduik!!!! Woohhhh :p

• 23 December 2013 - 11:32

Christel:

Hé Laura, leuk om weer wat te lezen. Bijzonder ook om je ouders daar te mogen rondleiden. Wat zullen ze trots zijn. Ik wens je fijne dagen toe en een gezegend 2014!

• 23 December 2013 - 13:19

Cocky :

Hoi, Laura,
    Fijn dat je ouders goed zijn aangekomen en dat jullie er zo van genieten. Wij wensen jullie van af hier fijne en gezegende dagen en hopen elkaar eind januari weer te ontmoeten.
    Leuk Filmpje. Geniet nog van het samenzijn met je ouders. groetjes ook aan Jac en veel liefs van ons allen!
    Bart , Cocky en Jan-Corné

• 23 December 2013 - 23:31

Peter & Gerda Berk:

Hoi Laura,

Wij wensen jou ook fijne kerstdagen en een voorspoedig 2014 toe.
    Geniet nog van alle mooie dingen in Gambia samen met je ouders.
    Veel succes met de nieuwjaarsduik.
    Groetjes van ons,
    Peter en Gerda

• 24 December 2013 - 14:58

Marianne Kortleve:

Hoi Laura

Allereerst wensen wij je ondanks dat het een heel ander kkerstfeest zal zijn als anders hele goede dagen toe!!!
    En leuk dat je vader en moeder het zo goed naar hun zin hebben. Als ze er nog zijn als je dit leest doe ze dan de hartelijke groeten.
    En het gaat voor jou inderdaad al heel hard opschieten, geniet er nog van.
    Als wij dan onze Hollandse oliebollen eten, neem jij een lekkere gambiaanse.
    Groetjes,
    Familie Kortleve

• 01 Januari 2014 - 17:05

Laurens En Tina:

Hey die Laura
    Hoe is tie? Alweer op temperatuur na je nieuwjaarsduik :)
    We wensen je natuurlijk een heel goed 2014 toe en hopen je over een paar weekjes te zien en te spreken.
    Lieve groet van ons allemaal en geniet nog een paar weekjes want voor je het weet zit je weer in het druilerige Nederland.
    Liefs van ons.

• 02 Januari 2014 - 08:55

Annemarie De Wit:

Hi Laura,
    De beste wensen voor 2014 toegewenst! Met nog een laatste mooie maand in Gambia toegewenst.
    Hoe ging de Nieuwjaarsduik?
    Groetjes, de Witjes