“Doe mij maar patat met frikandel..” - Reisverslag uit Bakau, Gambia van Laura Reijm - WaarBenJij.nu “Doe mij maar patat met frikandel..” - Reisverslag uit Bakau, Gambia van Laura Reijm - WaarBenJij.nu

“Doe mij maar patat met frikandel..”

Blijf op de hoogte en volg Laura

08 Oktober 2013 | Gambia, Bakau

Weer een rustig werkweekje achter de rug ondertussen alweer bijna op de helft van de volgende werkweek, Jacomijn is weer opgeknapt, allergie is weg, ze moet helaas haar onsmakelijke kuurtje nog afmaken..
Vrijdag was het hoogste tijd om weer eens een dagje rustig aan te doen, ’s avonds een gezellig avondje gehad bij een Pool die uit Engeland komt en nu een jaar in Gambia is voor werk.. Was ook een Duits meisje wat in Groningen studeert, en dus een aardig woordje Nederlands sprak, is dat even fijn..;) Voor het eerst van m’n leven echte verse kokosmelk op, de kokosnoten vallen hier gewoon uit de bomen, dus liggen er voor het oprapen, was nog niet eens zo verkeerd.. Lekker rosétje op en zowaar om half 11 pas naar bed, ow ow veeeeel te laat!;)

Ik dacht lekker te kunnen slapen nu ik rosé’tje op had en ‘pas’ om 11 uur ging slapen en nog lag ik de halve nacht wakker zoals meestal gebeurt.. Nu ben ik tot de conclusie gekomen dat het gewoon die vervelende malariapillen zijn, bijsluiter er is bij gepakt en ja hoor, slaaploosheid is 1 van de vervelende bijwerkingen. Ze hadden me wel verteld dat ik er van kon gaan hallucineren, mwah dat valt naar mijn idee wel mee, maar ik slaap al zo’n 8 weken best slecht en dat is voor een slaap’ster’ als ik wel erg bijzonder, nooit echt kunnen plaatsen, maar ja nu weet ik het probleem, denk dat ik mijn pillensessie vroegtijdig stop, maar moeten er eerst nog heel wat muggen weggaan, want ze lusten me nu helaas nog rauw…

Zaterdag stond er een bezoekje aan Daniël en Jeannet op de planning, een Nederlands stel die Jacomijn via via kende, ze zijn 4 jaar geleden uit Dordrecht vertrokken en uitgezonden naar Gambia.
Het was een zeer geslaagd ‘Nederlands’ daagje!
Je zal je afvragen waarom die titel? Jaja zaterdag waren dat de woorden, het was dan wel in het Engels, die ik eindelijk eens uit kon spreken “Doe mij maar patat met een frikandel”. Je zou zeggen wat is daar nou bijzonder aan, nou als je al 5 weken geen patat en frikandel op heb, überhaupt gezien hebt, dan geniet je daarvan als nooit tevoren..
Ook al wonen Daniël en Jeannet al 4 jaar hier, het eten van Nederland missen zij ook regelmatig, en ja dan zie je dat wij Nederlanders echt erg geobsedeerd zijn door ons heerlijke Nederlandse eten, vandaar een bezoekje aan een Nederlandse eettent, die ze hier in het toeristische gedeelte dus ook schijnen te hebben, heel goed om te weten natuurlijk!:)

Zondagochtend weer naar de kerk geweest, veel gewoontes in de kerk blijven nog erg vreemd.. Zo was het zondag een speciale dienst voor de ‘dominee’. De collecte waren voor hem, er werd een dansje opgevoerd, voor hem gezongen, cadeautjes gegeven en er hing een belachelijk spandoek voor in de kerk met de woorden: “we don’t only Like You, WE LOVE YOU” met een foto van de dominee erop.. Hmm je mag best dankbaar en blij zijn, maar dit gaat me wel iets te ver.. Ach ik schuif het maar onder de cultuur verschillen..

Zondagmiddag heerlijk op het strand neergeploft, weer ander stukje strand ontdekt met palmboompjes en al, hmmm genieten geblazen! Stukje strand achter het hotel waar paps en mams in december zullen verblijven, ja je ziet het goed, ze komen me opzoeken!! 18 december zullen ze hier landen, jaja bereid je maar vast voor op een weekje op het strand liggen pap!;)

Maandagmorgen vroeg lag ik zoals gewoonlijk weer eens wakker. Ik dacht eigenlijk dat het regenseizoen al was afgelopen want had al meer dan een week niet geregend en ja zo ongeveer eind September zou dat afgelopen zijn.. Totdat het dus ’s morgens vroeg flink begon te waaien, regenen en ik zag al wel wat flitsen, maar de onweer was nog ver weg.. Ineens zie ik allemaal angstaanjagende lichtflitsen en hoor allemaal geknetter buiten wat echt geen onweer kon zijn. Schiet m’n bed uit, dacht toch werkelijk dat het huis af zou branden, waren het de stroomkabels buiten die op 1 of andere manier korstsluiting hadden denk en waar flinke vonken vanaf vlogen, en ja natuurlijk kapte op dat moment de stroom er mee.. Nog een flink tijdje angstig wakker gelegen met een flinke bui en heftige donderslagen buiten die je goed hoort, aangezien het raam nooit dicht zit, tot het gelukkig licht werd en ik m’n bed uit kon.. De stroom is het de nacht erna weer gaan doen, dus waarschijnlijk waren de kabels weer gefikst.. We moesten gistermorgen helaas wel door de regen naar ons werk en liepen dus weer als domme verzopen katjes zonder paraplu over straat. Je kan het je hier haast niet voorstellen met de temperaturen hier (ook als het regent) maar er heerst hier verkoudheid, had ik gisteren dus ook last van.. Om half 8 m’n bed al ingekropen omdat ik geen voet meer voor de andere kon zetten, vannacht redelijk geslapen en vandaag is de verkoudheid zo goed als weer weg en schijnt het zonnetje weer vol overgoten..
Net nog een meeting bijgewoond waar de Gambiaanse politie goed vertegenwoordigd was, is weer eens wat anders..

Zo dat was het denk wel weer, tot schrijfse!

Owjah, we zouden dit weekend eigenlijk een tripje maken naar Dakar, gewoon los van onze stage, maar dat was helaas erg lastig met Visum enzo.. Maar net te horen gekregen dat we dit weekend waarschijnlijk een tripje gaan maken door het hele land met stage, dus klinkt veel belovend, maar het is natuurlijk afwachten of het werkelijk gaat gebeuren.. Horen jullie dus later wel..

  • 08 Oktober 2013 - 18:58

    Marielle:

    Had je toch maar beter je paraplu mee kunnen nemen lau! ;p

  • 08 Oktober 2013 - 19:30

    Jantine:

    Haaaaj,

    Mooie foto's ook weer joh!
    Ik ben erg benieuwd waar paps en mams terechtkomen!! :)
    Fijn dat het weer beter gaat met Jacomijn! En met je verkouwdheid ook!

    tot spreekseee!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 18 Juli 2013
Verslag gelezen: 565
Totaal aantal bezoekers 39746

Voorgaande reizen:

20 Juli 2014 - 18 Augustus 2014

Vrijwilligerswerk India

02 September 2013 - 30 Januari 2014

Stage Gambia

Landen bezocht: